План заходів з запобігання та протидії булінгу (цькуванню) в закладі освіти на 2023-2024 навчальний рік

Заходи

Терміни виконання

Відповідальний

Нормативно-правове та інформаційне забезпечення

попередження насильства та булінгу (цькування)

1

Аналіз роботи заходів

з запобігання та протидії булінгу (цькуванню) в закладі освіти

за 2023-2024

Серпень

Адміністрація ліцею

2

Підготовка наказу «Про запобігання булінгу (цькування)»

Серпень

Адміністрація ліцею

3

Підготовка наказу «Про порядок дій персоналу при зіткненні з випадками булінгу (цькування) в закладі освіти»

Серпень

Адміністрація ліцею

4

Наради з питань профілактики булінгу (цькування):

  • з педагогічними працівниками;

  • з технічним персоналом.

Вересень

Адміністрація ліцею

5

Обговорення правил поведінки для учнів під час перебування в ліцеї

Вересень

Класні керівники

6

Організація механізмів звернення та встановлення інформаційної «Скриньки довіри» для повідомлень про випадки булінгу (цькування)

Вересень

Адміністрація ліцею,

практичний психолог,

класні керівники

7

Розміщення та оновлення інформаційних матеріалів щодо профілактики булінгу  на сайті закладу освіти та стендах

Вересень

Практичний психолог, відповідальний за роботу сайту школи

8

Оформлення тематичного стенду: «Стоп булінг».

Поновлення інформаційних куточків для учнів із переліком організацій, до яких можна звернутися у випадках насилля та правопорушень

Вересень

ЗДНВР,

практичний психолог,

педагог-організатор

9

Участь у акції «16 днів проти насилля» за окремим планом

Листопад-грудень

Практичний психолог, педагог-організатор, класні керівники 1-11 класів

10

Проведення Всеукраїнського тижня з протидії булінгу

Вересень

ЗДНВР, практичний психолог, класні керівники, педагог-організатор

11

Розміщення на сайті закладу освіти інформації щодо виконаної роботи

Постійно

Практичний психолог, відповідальний за роботу сайту школи

Робота з працівниками школи

12

Інструктивні наради з педагогічними працівниками та технічним персоналом з питань профілактики булінгу (цькування)

Осінні канікули

Адміністрація ліцею

13

Опрацювання нормативно-правових документів щодо профілактики негативних проявів в учнівському середовищі

Постійно

Адміністрація ліцею, педагогічні працівники

14

Проведення діагностичних методик з учнями 1-11 класів для виявлення булінгу в учнівському середовищі(за запитом)

Впродовж навчального року(за запитом)

Практичний психолог

15

Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного колективу

За результатами діагностики(за запитом)

Практичний психолог

16

Консультування класних керівників адміністрацією закладу з проблемних ситуацій

Впродовж навчального року

Адміністрація ліцею

17

Рекомендації для класних керівників щодо профілактики булінгу в класних колективах

Вересень

ЗДНВР, практичний психолог

Робота з учнями

18

Проведення тренінгів для учнів 1-11 класів з розвитку навичок спілкування та мирного вирішення конфліктів

Впродовж року

Класні керівники 1-11 класів, запрошені спеціалісти

19

Тематичні зустрічі здобувачів освіти із  інспекторами з ювенальної превенції  національної поліції у Хмельницькій області з метою проведення просвітницької роботи щодо запобігання булінгу (цькуванню) в учнівському середовищі

Впродовж року

ЗДНВР, практичний психолог

20

Виставка малюнків учнів 5-8 класів - «StopBulling»

 

 

 

Всеукраїнський тиждень з протидії булінгу(за окремим планом)

Вересень/ Жовтень

Класні керівники 5-8 класів, вчитель образотворчого мистецтва

 

Практичний психолог

21

Заняття «Конфлікт. Шляхи подолання конфліктів» для учнів 9-11 класів

Жовтень

Практичний психолог, класні керівники  9-11 класів

22

Ранкові зустрічі для учнів 1-5 класів з метою формування навичок дружніх стосунків у колективі

Впродовж року

Класні керівники 1-5 класів, вчителі предметники

23

Психологічні хвилинки з учнями 1-11 класів для психологічного розвантаження

Впродовж року

Класні керівники,

педагогічні працівники, практичний психолог

24

Імітаційна гра для молодших школярів (1-4-й класи) «Якщо тебе ображають»

Жовтень

Класні керівники, вихователі ГПД

25

Розміщення на сайті буклету «Дізнайся про свої права в цифровому середовищі» з рекомендаціями Ради Європи щодо поваги, захисту та здійснення прав дитини в цифровому середовищі для дітей та молоді

Жовтень

Практичний психолог,

26

Тиждень толерантності.(за окремим планом)

 

 

 

 

 

 

Листопад

класні керівники  1-11 класів, педагог-організатор, вчитель технологій

27

Заходи в рамках акції «16 днів проти насильства» (за окремим планом)

 

 

 

 

 

 

 

Листопад - грудень

Практичний психолог, педагог-організатор, класні керівники 1-11 класів

вихователі ГПД, вчитель образотворчого мистецтва

 

 

28

Година спілкування для учнів 5-11 класів на тему «Культура спілкування в Інтернеті»

Лютий

Практичний психолог, класні керівники  5-11 класів

29

Бібліотечні уроки, виставки літератури, бесіди «Ми – проти булінгу» для учнів 1-11 класів

Листопад - грудень

Бібліотекар

Робота з батьками

30

Розміщення на сайті  буклету «Дізнайся про свої права в цифровому середовищі» з рекомендаціями Ради Європи щодо поваги, захисту та здійснення прав дитини в цифровому середовищі для дітей та молоді

Жовтень

Практичний психолог, педагог-організатор

31

Підготовка пам'ятки для батьків про порядок реагування та способи повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям та розміщення в вайбер групах батьків

Жовтень

Практичний психолог

класні керівники

32

Відеоурок для батьків «Захист дітей в Інтернеті» розміщення в вайбер групах батьків

Листопад

Практичний психолог, класні керівники

33

Індивідуальні консультації з батьками щодо профілактики булінгу. Консультування щодо захисту прав та інтересів дітей

Впродовж року

ЗДНВР, практичний психолог, класні керівники  1-11 класів

Моніторинг освітнього середовища закладу освіти

34

Підготовка звіту про виконання плану заходів із запобігання та протидії булінгу (цькуванню) в закладі освіти

Травень- червень

ЗДНВР, практичний психолог



Булінг (від анг. to bull – переслідувати) – небажана агресивна поведінка дітей шкільного віку, яка призводить до цькування дитини іншою дитиною або групою дітей з метою приниження, залякування та демонстрації сили.

Як зрозуміти, що ваша дитина піддається булінгу?

Якщо зовнішніх проявів немає або вони неоднозначні, зверніть увагу на дев'ять найпоширеніших ознак:

1. У дитини мало або взагалі немає друзів, з якими вона проводить час.

2. Боїться ходити до школи або брати участь у заходах з однолітками (гуртки, спорт).

3. Ходить до школи довгим «нелогічним» шляхом.

4. Втрачає інтерес до навчання або раптом починає погано вчитися.

5. Приходить додому сумна, похмура, зі сльозами.

6. Постійно відмовляється йти до школи, посилаючись на головний біль, біль у животі, погане самопочуття.

7. Має розлади сну або часті погані сни.

8. Втрачає апетит, проявляє тривожність, страждає від низької самооцінки.

9. Якщо дитину шантажують у школі, вона може почати просити додаткові гроші на кишенькові витрати, щоб відкупитися від агресора.

Як допомогти дитині, якщо вона піддається булінгу?

Інколи діти стають жертвами булінгу. Вони соромляться про це говорити і часто звинувачують себе. Можуть відчувати себе безпорадними та вважати, що з ними щось не так. Придивіться до поведінки та настрою своєї дитини. Якщо ви помітили ознаки того, що вона стала жертвою булінгу:

1. У першу чергу заспокойтесь, і тільки після цього починайте розмову з дитиною.

2. Дайте відчути, що ви поруч, готові підтримати та допомогти, вислухати та захистити.

3. Запевніть дитину, що ви не звинувачуєте її у тому, що відбувається, і вона може говорити відверто.

4. Пам’ятайте, що дитині може бути неприємно говорити на цю тему, вона вразлива у цей момент. Будьте терплячими та делікатними.

5. Спробуйте з’ясувати все, що зможете, проте не повторюйте ті ж самі запитання по декілька разів, допитуючись.

6. Запропонуйте подумати, які дії допоможуть дитині почуватися у більшій безпеці зараз (наприклад, бути певний час ближче до дорослих, не залишатися після уроків тощо).

7. Розкажіть дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку щодо когось учителю або принаймні друзям. Поясніть різницю між “пліткуванням” та “піклуванням” про своє життя чи життя друга/однокласника.

8. Спитайте, яка саме ваша допомога буде корисна дитині, вислухайте уважно. Можливо ви запропонуєте свій варіант. Це допоможе розробити спільну стратегію змін.

9. Пам’ятайте, що ситуації фізичного насилля потребують негайного втручання з боку батьків та візит до школи.

10. Спільно з дитиною шукайте нові способи реагування на ситуацію булінгу.

11. Обговоріть, до кого по допомогу дитина може звертатися у школі: до шкільного психолога, вчителів, адміністрації, дорослих учнів, охорони, батьків інших дітей.

12. Важливо усвідомити, чому саме дитина потрапила у ситуацію булінгу. Рекомендуємо з цим звернутися до дитячого психолога.

13. Підтримайте свою дитину у налагодженні дружніх стосунків з однолітками.

14. Поясніть дитині, що зміни будуть відбуватися поступово, проте весь цей час вона може розраховувати на вашу підтримку.

Пам’ятайте: ваша мета припинити насильство, а не покарати винних! Не варто забувати, що всі сторони потребують деякого часу, щоб скорегувати свою поведінку.

Як допомогти дитині, якщо вона виявилася агресором?

Дитині, яка булить інших, увага та допомога потрібна не менше, ніж тій, яка страждає від булінгу.

1. Відверто поговоріть з дитиною про те, що відбувається, з'ясуйте як вона ставиться до своїх дій і як реагують інші діти. Ви можете почути, що "всі так роблять", або "він заслуговує на це".

2. Уважно вислухайте дитину і зосередьтеся на пошуку фактів, а не на своїх припущеннях.

3. Не применшуйте серйозність ситуації такими кліше, як "хлопчики завжди будуть хлопчиками" або "глузування, бійки та інші форми агресивної поведінки — просто дитячі жарти і цілком природна частина дитинства".

4. Ретельно поясніть, які дії ви вважаєте переслідуванням інших. До них відносяться: цькування, образливі прізвиська, загрози фізичного насильства, залякування, висміювання, коментарі з сексуальним підтекстом, бойкот іншої дитини або підбурювання до ігнорування, плітки, публічні приниження, штовхання, плювки, псування особистих речей, принизливі висловлювання або жести.

5. Діти, які булять, заперечують це так довго, як тільки можуть. Спокійно поясніть дитині, що її поведінка може завдати шкоди не тільки жертві, а й усім оточуючим. І щодалі це заходитиме, тим гірше булінг впливатиме на всіх учасників.

6. Дайте зрозуміти дитині, що агресивна поведінка є дуже серйозною проблемою, і ви не будете терпіти це в майбутньому. Чітко і наполегливо, але без гніву, попросіть дитину зупинити насильство.

7. Скажіть дитині, що їй потрібна допомога, а тому ви тимчасово триматимете зв'язок з учителями, щоб упевнитись — дитина намагається змінити ситуацію.

8. Загрози і покарання не спрацюють. Можливо, на якийсь час це припинить булінг, та в перспективі це може тільки посилити агресію і невдоволення.

9. Буде зайвим концентрувати увагу на відчуттях дитини, яку булять. Той, хто виявляє агресію, як правило відсторонюється від почуттів іншої людини.

10. Агресивна поведінка та прояви насильства можуть вказувати на емоційні проблеми вашої дитини та розлади поведінки. Порадьтеся зі шкільним чи дитячим психологом.

Як батькам і школі запобігти булінгу?

Швидка та доречна реакція дорослих (батьків і вчителів) на ситуацію булінгу повертає дітям відчуття безпеки та захищеності, демонструє, що насилля не прийнятне. Саме тому, як тільки ви побачили або дізналися про булінг:

 

1. Негайно втручайтесь та зупиняйте насилля — булінг не можна ігнорувати.

2. Зберігайте спокій та будьте делікатними, не примушуйте дітей публічно говорити на важкі для них теми. Краще вести розмову наодинці, або в малих групах.

3. Уникайте слів жертва чи агресор — це призводить до стигматизації.

4. Не намагайтеся ставати на чийсь бік або викликати відчуття провини до того, хто потерпає від булінгу. Так ви закріплюєте поведінку жертви.

5. Пояснюйте, які саме дії є насиллям і чому їх необхідно припинити.

6. Не вимагайте публічних вибачень. Це може загострити ситуацію.

7. Допоможіть дітям зрозуміти, що таке булінг і як протистояти йому безпечно.

8. Спілкуйтеся з дітьми. Прислухайтеся до них. Знайте їхніх друзів, запитуйте про школу, розумійте їхні проблеми.

9. Заохочуйте дітей робити те, що вони люблять. Інтереси і хобі можуть підвищити довіру, допомогти дітям здружитися і попередити схильність до булінгу.

10. Показуйте приклад ставлення до інших із добротою та повагою.


Розгляд заяв про булінг

Заяв не надходило в період з 01.09.2020 по 08.06.2021